Survey of teachers

The German School Barometer Teachers is an annual representative survey of teachers at general and vocational schools in Germany. From 2024, we will observe this group of school stakeholders on an annual longitudinal basis (panel survey) on various topics: current challenges and the most urgent needs at their own school, the experience of stress and professional satisfaction, how schools deal with heterogeneity and digitalization, as well as training courses attended, the feedback culture and cooperation within the teaching staff.
In past surveys, we have addressed various current topics. In June 2023, teachers were more likely to notice signs of child poverty among their pupils and a majority would increase their working hours if certain reforms were introduced. In April 2022, it became clear that the majority of teachers are suffering from emotional exhaustion and have observed a significant increase in behavioral problems among their students as a result of the coronavirus pandemic.
 

schulbarometer_visual_lehrerbefragung

Overview of all teachers surveys

Teachers report behavioral problems among pupils and an increase in child poverty in June 2023 The majority of part-time teachers are willing to increase their working hours under certain conditions and are calling for reforms to achieve this. Teachers point out the need for improvement in the realization of an inclusive education system and with regard to the expansion of (digital) infrastructure.

Articles

Lehrkräftebefragung

Die zehn wichtigsten Ergebnisse des Deutschen Schulbarometers

Auffälliges Verhalten von Schülerinnen und Schülern ist aktuell die größte Herausforderung für Lehrerinnen und Lehrer.

Read more
Lehrer-Umfrage

Inklusionspraxis in Deutschland – ein Armutszeugnis für die Bildungspolitik

Das Schulbarometer zeigt Defizite in der Inklusionspraxis und Handlungsoptionen, schreibt Gastautor Mark Rackles.

Read more
Lehrer-Umfrage

Zwei Drittel der Teilzeit-Lehrkräfte könnte sich vorstellen, aufzustocken

Das Deutsche Schulbarometer zeigt, unter welchen Umständen Lehrkräfte, die in Teilzeit arbeiten, aufstocken würden.

Read more

The effects of the pandemic, coupled with the shortage of skilled workers and the recent refugee movement, pose massive challenges for schools. The survey of teachers at general and vocational schools focused on the teachers' experience of professional stress, the consequences of the pandemic and observations of behavioral problems among pupils.

Articles

Deutsches Schulbarometer Spezial

Repräsentative Umfrage zur Aufnahme ukrainischer Geflüchteter an Schulen

Das Deutsche Schulbarometer Spezial zeigt, wie sich Schulen auf Kinder und Jugendliche aus der Ukraine vorbereiten.

Read more
Das Deutsche Schulbarometer

Erschöpft: Lehrer-Umfrage zeigt ein System an der Belastungsgrenze

Das Deutsche Schulbarometer zeigt gravierende Folgen für Lehrkräfte und Schülerinnen und Schüler durch die Pandemie.

Read more
Deutsches Schulbarometer

Gesunde Lehrkräfte sind die Voraussetzung für gelingende Lernprozesse

Bildungsforscherin Uta Klusmann erklärt, welche Konsequenzen der hohe Erschöpfungsgrad von Lehrkräften hat.

Read more

In the third edition of the German School Barometer Special, teachers' assessments of learning deficits and psychosocial problems among children and young people as a result of the pandemic were surveyed, among other things. For the first time, it was also recorded whether teachers work at a school in a socially disadvantaged area.

 

Articles

Deutsches Schulbarometer

Lehrer-Umfrage offenbart enorme Probleme infolge der Pandemie

Das dritte Deutsche Schulbarometer zur Corona-Krise belegt, wie dramatisch die Folgen der Schulschließungen sind.

Read more
Deutsches Schulbarometer

„Wir müssen endlich dahin kommen, Ungleiches ungleich zu behandeln“

Das Deutsche Schulbarometer zeigt die Verschärfung sozialer Ungleichheit. Wie Bildungspolitik jetzt gegensteuern muss.

Read more
Deutsches Schulbarometer

Pandemie trifft Förderschulen besonders hart

Wie können Förderschulen die Pandemie stemmen? Schulleiterin Geller im Gespräch mit Hessens Kultusminister Lorz.

Read more
Schulentwicklung

Schule nach Corona: Was wird bleiben vom Innovationsschub?

Jede zweite Lehrkraft sagt, dass es an ihrer Schule keine gemeinsamen Prioritäten für die Schulentwicklung gibt.

Read more

What have schools and teachers learned in nine months of the pandemic? How prepared are they for a return to remote and hybrid teaching? These questions were the focus of the second teacher survey just a few days before schools in Germany closed again across the board.

Articles

Deutsches Schulbarometer

Sind Schulen jetzt besser auf den Fernunterricht vorbereitet?

Die Folgebefragung für das Deutsche Schulbarometer Spezial zeigt, inwieweit sich Schulen und Lehrkräfte in der Corona-Krise entwickelt haben.

Read more
Deutsches Schulbarometer

Lehrkräfte in Bayern zufriedener als in Nordrhein-Westfalen

Ländervergleich: Lehrkräfte in Bayern fühlen sich besser auf den Digitalunterricht vorbereitet als in Nordrhein-Westfalen.

Read more
Corona-Schuljahr

Mehrheit der Lehrkräfte für Kürzungen im Lehrplan

Umfrage: 74 Prozent der Lehrerinnen und Lehrer wollen eine Reduzierung im Lehrplan für das laufende Schuljahr.

Read more
Fernunterricht

„Schulen versuchen, mit ihren Mitteln das Beste zu machen“

Was haben die Schulen gelernt? Ergebnisse des Deutschen Schulbarometers im Blick der Wissenschaft.

Read more

For the first German School Barometer Special, teachers were asked three weeks after the start of the first phase of nationwide school closures how they and their schools are coping with the new challenges, in particular how they are organizing distance learning and what short and long-term consequences they expect.

Articles

Lehrer-Umfrage

Erstmals repräsentative Daten zum Fernunterricht

In einer repräsentativen Lehrer-Umfrage zur Corona-Krise zeigen sich Probleme und Chancen für die Schulen.

Read more