Young Leaders Forum - Deutsch-Japanische Sommerschule
Internationale Nachwuchsförderung

Young Leaders Forum - Deutsch-Japanische Sommerschule

Young Leaders Forum

Das Young Leaders Forum, das die Stiftung seit 2006 in Zusammenarbeit mit dem Japanisch-Deutschen Zentrum Berlin [JDZB] durchführt, ist eine Sommerschule für Nachwuchsführungskräfte aus Deutschland und Japan. Das Young Leaders Forum soll den Meinungsaustausch zwischen jungen Deutschen und Japanern fördern und fundiertes Wissen über aktuelle Entwicklungen in beiden Ländern vermitteln. Die Netzwerkbildung unter den Teilnehmern ist daneben ein wichtiges Ziel des Programms.

Die zehntägige Sommerschule findet jedes Jahr zu einem aktuellen Thema statt. Seit 2006 wurden die Themen „East Asian Integration“, „Demographic Change“, „Climate Change“, „Impacts of the Financial Crisis“, „Nonproliferation and the Use of Nuclear Power“, „Education and Higher Education“, „Power Shifts and Emerging Markets“ sowie „The Future of Work and Globalizing Labor Markets“ behandelt. Das Programm umfasst einen fünftägigen Workshop mit Vorträgen und binationalen Arbeitsgruppen. Auch Besuche bei Unternehmen, Ministerien, wissenschaftlichen Einrichtungen etc. stehen auf der Agenda.

Das Young Leaders Forum findet abwechselnd in Deutschland und Japan statt. Das Programm richtet sich an bis zu 8 deutsche und 8 japanische Nachwuchsführungskräfte mit beruflichen Erfahrungen in Politik, Medien, Gesellschaft, Wirtschaft oder Wissenschaft. Die Auswahl der Teilnehmer erfolgt auf Empfehlung von ausgewählten Institutionen in Deutschland und Japan. Das Programm wird in englischer Sprache durchgeführt.

Die Teilnehmer vergangener Sommerschulen haben 2011 einen Alumniverein gegründet. Seit 2009 führen sie, auch unterstützt von der Robert Bosch Stiftung, alljährlich eine themenbezogene Tagung im Anschluss an das Young Leaders Forum durch.

Bilder vom Young Leaders Forum 2011

Fotos: Mathias Paul

Weitere Informationen

Die Ausschreibung für das Young Leaders Forum 2016 lief bis zum 22.04.2016. Informationen zum YLF findet Ihr unter folgendem Link:

Sven Traschewski
Japanisch-Deutsches Zentrum Berlin [JDZB]
Saargemünder Str. 2
14195 Berlin, Germany

Kontakt in der Stiftung

Julian Hermann
Julia Sonntag
日独ヤングリーダーズ・フォーラム
サマースクール

ヤングリーダーズフォーラムはロバート・ボッシュ財団がベルリン日独センター(JDZB)と共催で2006年から実施している、日独の次世代の指導者を対象とするサマースクールである。両国の若い世代の意見交換を奨励し、両国の現状や新たな動向に関する確かな知識の仲介を目標としている。また、参加者同士のネットワークの構築も重要な目的である。

サマースクールは毎年新しいテーマを掲げ10日間の日程で開催される。過去3年間のテーマは「東アジアにおける経済統合」「人口動態の変遷」「地球温暖化」であった。サマースクールの内容は各種講演と日独ワーキンググループを盛り込んだ5日間のワークショップ、そして、その後の諸機関・企業を訪ねる実践的な視察プログラムで構成されている。

ヤングリーダーズフォーラムは日本とドイツで交互に開催される。対象とするのは、政治、報道、社会、経済、学術の分野で職業経験を持つ日独の若手リーダーであり、人数の上限はドイツ人8名、日本人8名としている。参加者の選考は両国から選ばれた機関・企業の推薦をもとにおこなわれる。プログラム開催時の使用言語は英語である。

ダウンロード

お問い合わせ

スヴェン・トゥラシェフスキ
(Sven Traschewski)
Japanisch-Deutsches Zentrum Berlin [JDZB]
Saargemünder Str. 2
Phone: +49 (0)30 83907 251

お問い合わせ (ロバート・ボッシュ財団)

Julian Hermann
Phone: +49 (0)711 46084-187

Young Leaders Forum 2011

Kutter_YLF_Portrait.jpg

Von Inge Kutter, Redakteurin im Ressort Chancen der ZEIT

Lehren Japans Kinder in den Kindergärten schon Schreiben? Wozu dienen die Nachhilfeschulen? Sind die Aufnahmeverfahren der Universitäten wirklich so hart, wie das Klischee besagt? Und wie geht es Japan nach der Katastrophe?

Die Ereignisse von Fukushima warfen ihren Schatten über das German Japanese Young Leaders Forum 2011. Manch deutsche Firma hatte Bedenken, ihren Nachwuchs nach Tokyo zu schicken; die Summer School zog in den Süden um. Auf dem Stundenplan stand das Thema Bildung, doch hinzu kamen neue Fragen. Nach der Atompolitik und der Energiewende, vor allem aber danach, wie ein Land ein solches Unglück aushält.

Doch zunächst nähert man sich an, man wagt es noch nicht, sofort zu fragen. Acht junge deutsche Führungskräfte und acht aus Japan treffen am 4. Juni in Osaka aufeinander und tauschen ihre Visitenkarten mit Namen von Firmen, Universitäten und Institutionen. Wie jedes Jahr bietet das Young Leaders Forum nicht nur eine Plattform für Diskussion, sondern sorgt auch dafür, das Netzwerk der Teilnehmer zu verdichten.

Das Erstaunen ist groß, wie zwei so unterschiedliche Bildungssysteme ähnliche Ergebnisse bringen. Freilich führt Japan im PISA-Vergleich, doch Deutschland ist weniger abgeschlagen als man vermuten würde ob dem zusätzlichen Zeitaufwand, den japanische Schüler noch abends aufbringen. Die interessanteste Differenz, die sich in den Gesprächen und Vorträgen herauskristallisiert, ist jedoch nicht die zwischen öffentlichen Geldern und privaten Mitteln, zwischen ein- oder mehrgliedrigem Schulsystem, sondern die der zugrundeliegenden Geisteshaltung. Japan honoriert den Fleiß, sogar mehr als das bloße Talent, während das Land der Dichter und Denker immer noch dem Geniebegriff anhängt.

Die Diskussion wird lebhafter im Lauf der Woche, zusätzlich füllt sich der Saal mit den Alumni. Es stellt sich die Frage nach einer gesunden Balance aus Arbeit und Freizeit, die den Deutschen manchmal abhanden zu kommen scheint, und doch ist ihr Arbeitsbegriff nichts im Vergleich zu dem der Japaner.

Und dann tritt eine Japanerin vor und bittet um Fragen zu Fukushima. Nicht alle lassen sich beantworten. Aber die japanischen Teilnehmer erzählen von Verwandten, die nahe der Sperrzone wohnen, von ihrer eigenen Unsicherheit. Und wie sie trotzdem weitermachen.

Und die Deutschen, die vielleicht kurz gezweifelt haben, ob man jetzt nach Japan fliegen sollte und dort rohen Fisch und Gemüse essen, die Jodtabletten bei sich führen, falls doch noch irgendetwas passiert, sind alle froh, gekommen zu sein. Um Japan ein wenig verstehen zu lernen.

Hiroko_Norinao_Portrait.jpg

Von Hiroko Norinao, reporter JiJi Press, Japan

A total of 16 young citizens from Japan and Germany - with different professional backgrounds such as researchers and economists - joined to take part in the German-Japanese Young Leaders Forum 2011 in early June. Initially scheduled to be held in Tokyo, it was decided that the venue would be changed to Osaka, due to the influence of the massive earthquake and tsunami that shook East Japan in March of 2011. The ten-day program began in the International Exchange Center, which is located in the bay area about 30 minutes from central Osaka.

Dynamic Discussions

The summer school consisted of three main events and activities - lectures, discussions, and presentations. Lectures were held, for example, on the international education situation or the differences between the German and Japanese educational systems, with participants being able to acquire different kinds of information prior to the discussions held. After that, all participants took part in a lively discussion, joined in by the lecturers. Sub-topics such as the quality of life and work-life balance were also discussed, and working groups of about four to six people formed to exchange opinions on these subjects. After discussing ideas within the group, summaries were presented in front of all participants.

The Japanese participants initially seemed slightly overwhelmed by the German participants’ positive approach to discussing. Compared to other countries, there are fewer opportunities in Japan to debate in school and other social forums. Furthermore, people are often simply expected to cooperate, rather than assert their own beliefs and opinions. But the Japanese were quickly motivated by the German participants, so that all of them were readily taking part in the discussion by the second half of the program. Moreover, I think that the distance between the participants, which was somewhat awkward at first, disappeared through the opportunity of discussing.

The most fascinating discussion concerned the differences between the German and Japanese educational systems. In Germany, at around the age of ten, children themselves or their parents will choose and determine their children’s future educational goals. They are used to choosing their schools only after deciding in advance what they would like to do in the future. This is contrary to Japan, where the majority of children go on to the same form of upper-middle school, although there are also some inherent differences in the educational systems between public and private schools in Japan.

Moreover, in the discussion that focused on work-life balance, opinions reflecting the participants’ own relationship to work emerged, which was very interesting indeed. For working men and women (everywhere), it is a vital and complex challenge to reconcile their professional and private lives. In Japan, many women have a difficult time balancing their career with their family. Each working group exchanged opinions during the summer school about what kind of balance might be most appropriate and why.

However, the discussion was not only limited to the wider area of education, but also extended to the subject of job hunting and the different ways in which students in Japan and Germany search for jobs.

According to a survey from 1995, 52% of students in Germany start job hunting around or after graduation. On the other hand, only 3% of Japanese students do this. In Japanese society, young people are classified into “new graduates,” who have just graduated, and “second new graduates,” who graduated two or three years ago. In many cases, the younger they are, the more advantageous this is for finding a job. It is believed that it is better to start working for a company immediately after graduating from high school or university. For this reason, at least one and a half years prior to graduation, Japanese students actually already start with company research and devote time to job hunting – such as taking part in seminars, examinations, or applying for job interviews. In Germany, on the other hand, corporate recruitment activities are carried out throughout the entire year and are not limited to April or any other specific time. Therefore, it is possible for young people to spend time improving their professional skills – such as studying abroad – without worrying too much about employment.

Although the participants did not decide on which system was better, both groups seemed to have learned new things about the situation of the other country.

An Exchange between Japanese and German Culture

The program was limited neither to lectures, nor discussions. Shared daily meals, for instance, were an important means for creating a sense of mutual understanding, too. “Okonomiyaki” and “Kushikatsu,” local favorites in Osaka, were popular also among the German participants. In addition, they had the chance to acquaint themselves with Japanese history and cutting-edge Japanese technology through visits to the Osaka Prefectural Office, Osaka Castle, and the Panasonic headquarters.

The German participants enjoyed shopping for clothes, shoes, or groceries and, in their free time when they were tired of walking, they visited Japanese coffee shops: “I’m tired. How about a cup of tea?” This is exactly what Japanese women do together. They chose clothes for each other, saying “it’s kawaii” (Japanese expression for “how cute!”).

Karaoke was another activity that both the Japanese and the Germans were excited about - regardless of their nationality. The dancing space was created by moving tables to the edge of their hotel room. Nobody will forget the night when they sang with a glass of sake in their hands, arms around each other’s shoulders.

The group stayed in an authentic, Japanese-style hotel for the last two days, removing slippers at the entrance to the room and sitting down on tatami mats. The Germans also wore yukata (a casual kimono) and enjoyed the open-air bath. For the Germans, it must have been a completely new experience. After dinner, all participants took a short, five-minute bus ride to a place where they witnessed fireflies. In the darkness, the light of the fireflies glowed all the more intensely. However, if one does not watch very intently, it is easy to overlook the brightness of the fireflies. The repeated flickering of the fireflies reminded the participants of the end of the forum, making them feel a little sad.

The daily events and experiences of this Forum became very precious to all participants - and I believe that this is true, above all, for me. In the course of the ten-day program, all 16 people turned from being “fellow participants” into being close, irreplaceable friends. Of course, there was a bit of a language barrier, but this was only something that made us want to convey our ideas and feelings even more.

The Germans said that they wanted to learn more about Japan. As for myself, I hope to visit Germany and meet up with my friends again in the near future. Although it was merely a short experience, this program certainly led to a bilateral understanding between Japanese and German cultures, triggering both to be more interested in each other’s country. How is everybody doing now? When I think about Germany, I always have to consider the time difference.

After the forum, the Japanese participants gave me feedback such as the following: “I have found my own issue” or “We want to get together periodically.” The year 2011 falls on the 150th anniversary of Japanese-German friendship. It is certain that - through this Forum - the ring of friendship between our two countries will continue to grow in the future.